Click for Brisbane, Queensland Forecast

woensdag 12 januari 2011

Help ik verzuip deel 2

Ondertussen.... is het water inderdaad verder onze kant op gekomen. Het was begonnen zo'n 250 km noordelijker. Nu zien ook wij de kracht van de natuur hier.
Jullie zien op het journaal allerlei enge beelden. Het is ook behoorlijk ernstig. Gister waren er op alle tv zenders alleen maar beelden en berichten te zien over de floods in Queensland,geen andere uitzendingen. Ze houden de mensen op de hoogte van het laatste nieuws zodat mensen op tijd hogere plekken konden opzoeken. Doordat de dammen en de rivieren zo hoog staan, lopen ze over, en ze kunnen voorspellen waar en wanneer gebieden zullen overstromen.
Ook al scheen de zon vandaag weer, het water is nu eenmaal al gevallen, en stroomt nog steeds. Nu is de stad Brisbane aan de beurt.... Het ergste zal vanacht komen zeggen ze, rond 4 uur zal het water het hoogst staan. Ze weten al dat het de watersnood ramp van 1974 zal overstijgen.
Hoewel we officieel ook tot het overstroomd gebied horen, zijn wij er goed vanaf gekomen.
Wij zitten hier op de 1e verdieping nog steeds hoog (genoeg) en droog. Zelfs onze garage is niet blank komen te staan. We zitten ver genoeg van de rivier af gelukkig.
De straten stonden wel weer blank na een hoeveelheid regen die we in Nederland niet kennen.( toch prachtig om te zien eerlijk gezegd hoor ) Heel de nacht ging het door, en met flink wat knallen onweer die je met een schok wakker schudden.
S'ochtends waren de straten hier voor onze deur dus weer overstroomd, precies zoals die filmpjes ( "lekker weertje") die je al hebt kunnen zien.
Gister zaten we wel als een eilandje ingesloten door het water, want de enige snelwegen van noord naar zuid waren beide afgesloten,als ook veel binnen wegen. Ook reden er geen treinen van noord naar zuid.
Vandaag zijn Rim en ik wat gaan rond rijden om te kijken waar de wegen nog afgesloten waren,en dat waren er toch nogal wat. We hebben wat mooie foto's gemaakt. Hopelijk kan ik ze plaatsen als het internet het doet.
Ik weet niet of jullie ook die "inland tsunamie" hebben gezien? Het is echt ongeloofelijk, auto's die als een speelgoed autootje door een vloedgolf werden meegesleurd! Dit gebied , wat het ergst getroffen is, ligt meer in het binnenland, ter hoogte van Brisbane.
Tot nu toe zijn er helaas 12 doden, veel vermisten en veel mensen die hun huis hebben verloren.
75 % van Queensland is getroffen door het water, zegt de overheid. Hoe groot de schade is wordt waarschijnlijk pas duidelijk als het water is weg getrokken.....
Bij ons is het ergste al lang voorbij, en dat was eigenlijk niks. Alleen lage auto's konden niet door de straat ( wij weer erg blij me onze hogere 4wd bak ), iets verderop waren wel wat huizen aan het onderlopen maar ook daar was het water snel weg getrokken.
Gisteren en ook vandaag kon ik vaak niet op internet, dus hou dat in gedachten als je mailt of een berichtje op ons blog wilt zetten.( internet is hier zoiezo schijt,vaak doet ie het niet grrr )
Ik ben voor dit berichtje nu zelfs op de parkeerplaats van de Mc Donalds omdat hier goed bereik en wifi is, erg he!
Ook hadden we even geen bereik met onze mobieltjes. Dus als jullie ff niks horen, niet ongerust zijn! Via internet kun je altijd kijken wel gebied het precies betreft, en dan zie je dat Maroochydore er goed vanaf is gekomen.
Weer eens wat anders dan een dikke Mercedes op de oprit.....

Kinderen hebben toch wel lol met al dat water




Oh...dat verklaard een hoop!  ;o)
Hier zie je wat er voor zooi achter blijft als het water zich terug trekt, en dan is er hier niet eens iets verwoest...

Normaal is hier geen rivier...

Rim checkt ff hoe diep het is, of we er door kunnen.



Groetjes Ing&Rim

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Guttegut toch.....wat ene ellende allemaal....
Maar 1 troost, hier regent het nu ook :o)
Heb gehoord dat het daar tot eind maart zo'n weer zou blijven, dan zou ik mooi ff terug komen naar Nederland, kunnen jullie mooi met PIAS mee met de carnaval:o)
Succes met de haaien en krokodillen en tot sms, mail, skype, blog en weet ik het allemaal ;o)
Dikke kus vriendjes en kijk alstublieft goed uit daar !!!!!!
P@ XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Rimko en Ingrid zei

Volgende keer ga ik zelf eerst een reactie plaatsen,want jij blijft bezig ;oP
Denk niet, ach het regent daar een beetje he! Denk meer watersnoodramp Nederland 1953 :o(
Kijk maar eens op Youtube of je wat schokkende beelden kunt vinden.
En nou, hop aan het werk (ikke jalours!)
xxxxxxxx

Anoniem zei

Tuurlijk weet ik hoe erg het daar is, volg alles wat ik erover kan zien en lezen...zeg ook niet voor niks dat jullie uit moeten kijken ;o)
En ik zal proberen niet meer zo snel te reageren. De volgende keer doe ik het wel als die blog weer oud is en je weer een nieuwe hebt...hahaha
Dikke kus en blijf het zeggen...kijk uit !!!!!
P@ XXXXXXXXXXXXXX

Anoniem zei

dus nu toch ook bij jullie natte voeten werk.pas als je het zelf mee maakt snap je pas wat voor inpact het heeft.Hier regent het nu ook,en hebben Limburg en de plaatsen langs de rivieren last van hoogwater,door smeltwater en de regen,tot nog toe valt het mee.
Het is overal raak. Veel sterkte ermee grt Gerda.

Monique zei

Ik blijf het idd ook wel volgen TV! Wat erg allemaal, he. Gelukkig dat jullie nog droog zitten (en volgens mij is het ergste nu voorbij??) Misschien wel een positief puntje: Er zal voorlopig wel genoeg werk zijn ivm herstelwerkzaamheden ;o)...

Groetjes!

Rimko en Ingrid zei

Ha nichtje, ja klopt t ergste is voorbij,maar de zomer is nog niet afgelopen en dat betekend dat er nog meer water kan vallen.Zomer=regenseizoen.
Genoeg werk is er zeker,maarrr.....das wel allemaal vrijwilligerswerk!Dat zou ik ook willen doen tijdelijk en ik heb me ook al aangemeld. Helaas had ik gisteren mijn enkel voor de 2e keer deze week verzwikt,de stomme doos die ik ben ;o)
Dus ik ben bang dat ik ff rustig aan moet doen. Vind ik wel jammer want dit weekend kon iedereen die wilde, mee gaan helpen in Brisbane,ik had graag mijn steentje bijgedragen :o(

Nien zei

Jezus gehandicapte, alweer je enkel verstuikt?? Ben je in een Pot-Hole gestapt dit keer? Je weet de plegen te vinden als je ze nodig hebt he... en Niet zo eigenwijs deze keer IJS!!!

Rimko en Ingrid zei

Ik kom nog steeds niet bij je op de afdeling liggen hoor :oP
Geen pot hole....gewoon lopend smsen en dan de schuine stoeprand niet zien he.
Mmmm lekker ijs!Ja goed idee!

Anoniem zei

he luitjes wij wisten al via sms en dat het goed ging maar wel al jullie kant bereikt heeft al dat water.
Maar als je het zo weer op de foto,s ziet die jullie zelf op de blog zetten ....Kijk uit!!
Doe voorzichtig wijze woorden uit het kleine Nederland!
Sterkte met je enkel Inkie en tja laat die vent van je niet te hard werken?!!
XXXAnnemieke